Programy realizowane w roku szkolnym


Program wychowania przedszkolnego MAC
(Bożena Paździo, Magdalena Klabacha-Lica).


Post Thumb

Program wychowania przedszkolnego przeznaczony do pracy z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych, dostosowany do wieku i ich możliwości rozwojowych. Dziecko jest w nim ujęte jako podmiot edukacji – uczy się, tworzy struktury wiedzy w umyśle na podstawie aktywnie zdobytych informacji i własnych zasobów intelektualnych. Nauczyciel pomaga kształtować dzieciom samodzielność, odpowiedzialność i współpracę oraz zachęca je do refleksji. W ten sposób łatwiej im zdobyć kompetencje niezbędne do odgrywania przeróżnych ról społecznych i – przede wszystkim – zyskać poczucie sprawczości i niezależności. Realizacja tego programu przez nauczyciela pozwala rozpocząć proces przygotowania dzieci do nieustannie zmieniającego się świata i życia w społeczeństwie.



„WZOROWY PRZEDSZKOLAK”-
- PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
( U.SŁOWIK)



Program wychowawczo – profilaktyczny „Wzorowy przedszkolak” realizowany jest we wszystkich grupach wiekowych i ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej i wychowawczej, uwzględnia potrzeby całej społeczności przedszkolnej: dzieci, pracowników, rodziców oraz środowiska.
Głównymi celami programu są:
♦ Kształtowanie prawidłowych postaw moralnych: uczciwość, tolerancja, sprawiedliwość, odpowiedzialność i życzliwość.
♦ Zapoznanie z prawami i obowiązkami dziecka.
♦ Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła.
♦ Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
♦ Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
♦ Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.
Program zawiera formy zachowania obowiązujące w naszym przedszkolu, a także formy nagradzania zachowania ustalone przez dzieci i Radę Pedagogiczną oraz środki zaradcze w przypadku nie stosowania się do ustalonych wspólnie zasad.

Post Thumb



„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ” - MATEMATYKA SENSORYCZNA (G. DOLYA, N. VERAKSA)



Post Thumb


To co najbardziej odróżnia „ Klucz do uczenia się”,
to wykorzystanie modeli wizualnych, by umożliwić
dzieciom zobaczenie „na oko” najbardziej podstawowych,
lecz jednocześnie najbardziej fundamentalnych
relacji matematycznych.
Judy Holder



Program ten przedstawia pojęcie matematyki i język matematyczny oraz rozwija fundamentalne rozumienie związków matematycznych. Dzieci odkrywają pojęcie liczby; uczą się myślenia o związkach pomiędzy tym, co zostało zmierzone i jednostką miary, niezbędną do mierzenia. Głównym zadaniem jest pomoc dzieciom w przyswajaniu pojęcia ilości względnej i wielkości względnej (długość, ciężar, pojemność). Celem programu jest rozwijanie umiejętności uogólniania oraz widzenia związków poprzez użycie mediatorów wizualnych.

Zadania praktyczne obejmują dużą różnorodność mediatorów zewnętrznych (obrazki, przedmioty, symbole, żetony, liczydła), które umożliwiają dzieciom najpierw zrozumienie a następnie przyswojenie związków matematycznych, jakie przedstawiają. Moduł „Matematyki sensorycznej” pomaga małym dzieciom analizować i absorbować pojęcia, związane z fizycznymi właściwościami przedmiotów przy pomocy sensorycznych norm koloru, kształtu i wielkości. Wiedza nacechowana sensorycznie to podstawa rozwijania umiejętności poznawczych – realizowana poprzez nadanie ćwiczeniom charakteru praktycznego.



„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ” – PROGRAM LITERACKI
(G. DOLYA, N. VERAKSA)



Program ten realizuje zestaw procedur- modelowania wizualno- przestrzennego bajki, które maja pomóc dzieciom w rozumieniu struktury bajek, poznaniu ich języka. Zaczynamy od głębokiego emocjonalnego zaangażowania dzieci w historię, podczas której słuchania rozwijamy uwagę skupioną. Esencją odtwarzania jest umiejętność pamiętania o jej strukturze. Następnie wykorzystujemy bardzo skuteczny proces nazywany modelowaniem wizualno- przestrzennym, który pomaga w zrozumieniu zawartości i kolejności wydarzeń oraz określeniu relacji między postaciami. W modelowaniu wizualnym zastępujemy jedną grupę przedmiotów (bajkowych bohaterów) drugą grupą przedmiotów (namacalnymi formami geometrycznymi) i pomagamy dzieciom stworzyć mentalne powiązanie pomiędzy nimi. Ćwiczenie to ma szczególną wartość w rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego, analizie podstawowych wydarzeń. Dajemy dzieciom w ten sposób praktyczne wsparcie: „ zewnętrznych pośredników”- specjalny materiał, który pomaga małym dzieciom w rozwijaniu kontroli ich uwagi i myślenia.



Post Thumb


Jakie są korzyści programu?
• Dziecko łatwiej zapamiętuje strukturę bajki
• Model wizualny pomaga w planie odtworzenia bajki
• Znając strukturę bajki, dziecko staje się bardziej aktywne podczas opowiadania



„KALEJDOSKOP WYOBRAŹNI”
(I. MORYŃ, A. OKRASZEWSKA, A. SADECKA, U.SŁOWIK )



Post Thumb


Program z zakresu psychodydaktyki twórczości wspierający elementarne zdolności twórcze przedszkolaków: płynność, giętkość, oryginalność myślenia i wyobraźnię.
Realizacja programu przyczynia się do ogólnego rozwoju dziecka, wielowarstwowego poznawania przez niego rzeczywistości. Pozwala na rozwój jego zdolności i indywidualności, a także na przeżywanie radości i szczęścia. Umożliwia aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami. Treści programu korelują z innymi treściami programowymi wynikającymi z planowania miesięcznego oraz są zgodne z podstawą wychowania przedszkolnego.



„ENGLISH IS FUN”
(A. OKRASZEWSKA)



Post Thumb


Program ten skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym (3,4,5 oraz 6-latków), które rozpoczynają naukę języka angielskiego. Oparty jest na założeniach znowelizowanej podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program „English is fun” uwzględnia różne programy nauczania języka angielskiego, najnowsze trendy w edukacji dzieci, a także literaturę metodyczną. Ze względu na to, iż głównym celem nauki dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzenie w nich entuzjazmu i chęci do nauki języka obcego, treści nauczania zostały podzielone na różne bloki tematyczne bliskie każdemu dziecku. Proponowana tematyka zajęć skorelowana jest z programem wychowania przedszkolnego, a działania dydaktyczne wspierają ogólne zadania przedszkola. Program ten jest spełnieniem oczekiwań rodziców, którzy mają świadomość jak ważnym elementem w edukacji ich dziecka jest znajomość języka obcego.





"BABY BEETLES"
-MIĘDZYNARODOWY PROGRAM
DWUJĘZYCZNOŚCI DZIECI.



Post Thumb


Bohaterami programu są sympatyczne żuczki i ich melodyjne piosenki. Dzięki nim dziecko poznaje ponad 160 angielskich słów i zwrotów. Seria składa się z 40 filmów i 40 piosenek, których dziecko może słuchać od pierwszych chwil życia.

Kurs zbudowany jest z 4 części. Każda z nich reprezentowana jest przez innego bohatera, który przedstawia inną sferę dziecięcego świata, a co za tym idzie – słownictwo. Zoom, Ring Ring, Splish Splash i Tick Tock to grupa przyjaciół o odmiennych charakterach i zainteresowaniach. Dzięki nim dziecko oswaja się z różnymi sytuacjami przyswajając określone słownictwo, ale także uczy się wielu innych rzeczy jak np. odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach.

Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Piosenki nie są tłumaczone na język polski – znaczenie i sens wynikają z kontekstu animacji, co pozwala na równoległe budowanie kompetencji w obu językach.



Post Thumb


"Przyjaciele Zippiego"
"Przyjaciele Zippiego" to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.



Post Thumb


"Sensoryczna Akademia Mądrego Dziecka"
Sensoryczna Akademia Mądrego Dziecka to program, który zachęca dzieci do poszukiwania i odkrywania wiedzy o otaczającym świecie za pomocą zmysłów. Dziecko, które dotyka, smakuje, wącha, ogląda czy nasłuchuje, doświadcza bodźców, które pomagają mu w zdobywaniu wiedzy o otaczającej rzeczywistości, a tym samym są sprzymierzeńcem w jego rozwoju.



Post Thumb



Ogólnopolski Program "Uczymy Dzieci Programować"
W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W propozycjach aktywności przygotowanych przez autorkę programu zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych.